Tidningen “Vi i villa” kommer ut med 10 nummer per år till alla villahushåll i hela Sverige. Det är Sverige mest lästa tidning enligt en undersökning som gjordes av Orvesto år 2015. Totalt har “Vi i Villa” cirka 1.9 miljoner läsare. Under år 2016 firade tidningen 60-årsjubileum och idag har de en upplaga på cirka 2 150 778 exemplar. I tidningen kan man läsa om många olika saker som kan intressera villaägare. Det brukar till exempel finnas olika tips om skötsel och underhåll, inspiration för inredning och trädgård samt artiklar som fördjupar sig i ämnen som är relevanta för villaägare. Alla får dock inte samma tidning, för den är uppdelad i 25 olika regioner och innehållet varierar beroende på vilken region den är skriven för. Varje nummer av “Vi i Villa” är gratis för de hushåll som äger en villa. Tidningen ägs av Bonniers Publications. VD/ansvarig utgivare är Helena La Corte och chefredaktören heter Anders Carlén.
Läs tidningen på nätet
“Vi i Villa” har även en stark närvaro på nätet. På deras egen domän kan man hitta artiklar som har blivit publicerade i tidningen, men det finns även innehåll som bara finns på nätet. Fördjupningar, unika artiklar samt komplement till ämnen som har tagits upp i tidningen är exempel på några saker man hittar hos “Vi i villa” online. Deras sajt har cirka 120 000 unika besökare varje vecka. På sajten finns det även experter som kan svara på frågor om villalivet. Man kan även diskutera med andra villaägare i forumet samt ladda upp sina egna bilder. Det finns dessutom ett tjänst- och produkttorg där produkter och tjänster som rör villalivet finns samlade från företag över hela Sverige. Många läsare har även valt att prenumera på nyhetsbrevet som man hittar på sajten. Det når idag ut till över 400 000 prenumeranter varje vecka. Vill man ha kontakt med tidningen genom sociala medier kan man göra det genom att gilla deras facebooksida eller följa deras instagramkonto. Facebooksidan är väldigt aktiv och den har idag över 10 000 följare.
Ett mångsidigt innehåll
Varje utgivning av tidningen följer ett tema. Ett tema kan till exempel handla om försäkring, lån, tak, radon, energibolag samt fukt- och vattenskador. Nästa tema kanske behandlar färg, tapet, kök, badrum, växthus, resor och nätshopping. Den regionala skillnaden i tidningens exemplar är nödvändig eftersom vi har så många olika klimatzoner i Sverige. Det går inte att ge samma tips för trädgård och fasad i Skåne som i Norrland och därför måste innehållet anpassas efter regionen. Läsarna av tidningen består av cirka 47 procent män och 53 procent kvinnor. Genom att läsa tidningen blir det lättare att ta hand om villan, eftersom det finns många praktiska tips som man lätt kan ta till sig. Dessutom finns det många bra kontaktuppgifter till företag som kan hjälpa en när man behöver det. Inspiration finns det också gott om och man kan ofta läsa om exempelvis bordslampor som ger ett behagligt sken, hur man inreder med textilier eller hur man anlägger en vacker trädgård.